Copyright ZSOiZ w Mońkach

RODO 

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych z tłumaczeniem na język migowy TUTAJ >>>>>

Strona główna 

Witamy na stronie

Zespołu Szkół Ogólnokształcących

i Zawodowych w Mońkach

Szanowni Państwo, 
Liceum Ogólnokształcące im. C.K. Norwida w Mońkach przystąpiło do realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa i otrzymało dotację –15 tysięcy złotych, na zakup nowości wydawniczych oraz książek służących realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego. Głównym celem programu jest zainteresowanie młodych ludzi książką i czytaniem.
Nie ulega wątpliwości, że rola Rodziców w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych dziecka jest ogromna. To dom rodzinny jest miejscem pierwszego kontaktu z książką. Jeżeli od najmłodszych lat uda nam się zaszczepić dzieciom nawyk czytania, będzie to procentowało w ich dorosłym życiu. Czytanie książek stymuluje rozwój umysłowy, rozwija pamięć, wrażliwość i wyobraźnię, zapobiega uzależnieniu od komputera czy telewizji.
Szanowni Państwo, pamiętajmy - nie rodzimy się z potrzebą czytania, tę potrzebę nabywamy z biegiem lat. Nawyk czytania i chęć sięgania po książkę możemy kształtować także u młodzieży. Mam nadzieję, że przedsięwzięte przez nas działania będą temu służyły, a książki staną się nieodzownym elementem życia naszych uczniów.
Program edukacyjny dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego w Mońkach
Liceum Ogólnokształcące
 im. C.K. Norwida w Mońkach przystąpiło do realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
 i otrzymało dotację –15 tysięcy złotych, na zakup nowości wydawniczych oraz książek służących realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.

 Głównym celem programu jest zainteresowanie młodych ludzi książką
 i czytaniem. 

informacje

wydarzenia promujące czytelnictwo

projekty czytelnicze

List otwarty do Rodziców:
11 maja 2020
Uczniowie, Rodzice i Nauczyciele Liceum Ogólnokształcące im. C.K. Norwida w Mońkach przystąpiło do realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa i otrzymało dotację –15 tysięcy złotych, na zakup nowości wydawniczych oraz książek
14 maja 2020
Biblioteka LO zaprasza do udziału w konkursie promującym literaturę. Pochwal się tym co czytasz!  Napisz krótką recenzję książki, poleć ją innym. Przyślij tekst na adres: dorota.szydlowska@zsmonki.pl do 31 maja 2020r.
16 czerwca 2020
Konkurs zorganizowany w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa cieszył się dużym zainteresowaniem młodzieży. Wzięło w nim udział 16 uczniów z kl. I p B, I p A/D, II A/C LO.
Zapraszam na wirtualną wystawę poświęconą współczesnej ilustracji literatury fantasy. 
Wszystkie książki możecie wypożyczyć z biblioteki liceum. 
Mam nadzieję, że po nie sięgniecie!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   WIRTUALNA WYSTAWA
Julia Habrelin Polne kwiaty

„Jak wiele bólu oraz strachu przysporzyć może nam jeden malutki kwiatek? Czy jedna roślinka jest w stanie odebrać nam spokojne życie? To pytania, które nasuwają się na myśl po przeczytaniu jedynie opisu książki “Polne kwiaty’. Thriller psychologiczny autorstwa Julii Heaberlin znakomicie podkreśla wpływ momentów na nasze istnienie. Pokazuje jak krzywdy z przeszłości zmieniają nas i towarzyszą nam przez miesiące, dni, a nawet lata.
Szesnastoletnia Tessa zostaje znaleziona „półżywa” na polach Teksasu. To jedyna ofiara seryjnego mordercy, która przeżyła napaść. Pokrzywdzone zostały nazwane przez prasę Polnymi Kwiatami, ze względu na żółte kwiaty, które sprawca pozostawiał na miejscu zbrodni. Przestępca zostaje ujęty. Jednak czy na pewno złapano odpowiednią osobę? Wszystko wskazuje, że tak. Jednak po wielu latach Tessa pod oknem znajduje świeżo zasadzoną kępę żółtych kwiatów. Spokój kobiety zostaje zachwiany, a przeszłość wraca i nie daje jej normalnie funkcjonować. Czy morderca dalej jest na wolności? (…)
Polne Kwiaty” według mnie to jeden z najlepszych thrillerów psychologicznych. Nie tylko przez zaskakującą akcję i wspaniały styl, ale także poprzez napięcie, lęk i ciekawość, które autorka wzbudza w czytelniku do ostatniej strony.
                                                                                                                                                                                                                                                Katarzyna Matan

Fragmenty najciekawszych recenzji:
Charles Duhigg Siła nawyku

Człowiek, który nie był w stanie zapamiętać niczego co wydarzyło się przez ostatnie 10 minut, jak się nazywa, co jadł, pod jakim adresem mieszka, a jednak był w stanie dzięki nawykom wyjść na godzinny spacer po dużym mieście i bezpiecznie wrócić do domu. To jedna z wielu niezwykłych historii , które możemy znaleźć w książce pt. “Siła nawyku”, autorstwa Charlesa Duhigga, dziennikarza śledczego w The New York Times, zdobywcy nagród National Academies of Sciences, National Journalism oraz nagrody imienia George’a Polka, jednego z finalistów nagrody Pulitzera w 2009 roku.
Przez 400 stron książki, którą czyta się jak dobrą powieść, autor zapoznaje nas z tajnikami uczenia się, zmiany, wypracowywania i nabierania nawyków, opisując (w każdej z 3 części) inne aspekty tego zagadnienia.
Pierwsza część opisuje jak powstają przyzwyczajenia. Pokazuje neurologiczne podstawy tworzenia się ich w naszym mózgu. Jak wcześniej wspomniałem, poznajemy też historię wielu niezwykłych ludzi, których przeżycia potrafią zmotywować nas do zmian i ogólnej poprawy naszego życia. (…)
Następna część przedstawia nawyki dużych korporacji, które osiągnęły olbrzymie sukcesy opierając się na pragnieniach ludzi. (…)
Ostatnia - to nawyki w świecie społecznym i historia, między innymi, Martina Luthera Kinga Juniora i jego ruchu na rzecz walki o prawa obywatelskie. W jaki sposób można zmienić myślenie ludzi? Większych grup? Czy można uniewinnić mordercę, który jednoznacznie udowodni, że do popełnienia zbrodni popchnęły go wypracowane przez wiele lat nawyki? I jak zbudować największy kościół wyznawców w Stanach Zjednoczonych?
Jeżeli chciałbyś więc dowiedzieć się jak poprawić swoje codzienne nawyki i tym samym poprawić swoje życie to ta książka jest dla ciebie. (…)
                                                                                                                                                                                                                                                          Michał Sołowiej
Mateusz Grzesiak Fast Languages. Szybka nauka języków 

Do przeczytania „Fast Languages. Szybka nauka języków” skłoniło mnie przede wszystkim moje osobiste zainteresowanie skutecznymi metodami nauki języków. Książka Mateusza Grzesiaka, opisująca jego autorski model nauki Fast Languages, nie zawiodła mnie swoją treścią. (…)
Z publikacji dowiemy się dlaczego warto uczyć się języków obcych, który z nich najlepiej wybrać oraz dlaczego tak istotne jest ustalenie celów i znalezienie swojego powodu do nauki danego języka. Przeczytamy także nieco na temat podobieństw językowych- kognatów, czyli wyrazów, które brzmią w niektórych językach bardzo podobnie i oznaczają to samo. Właśnie na wspomnianych wcześniej kognatach opiera się ta metoda, która swą skuteczność zawdzięcza przede wszystkim czerpaniu z podobieństw między językami. Grzesiak podkreśla, jak ważne jest wyjście ze szkolnego kanonu nauczania, który raczej stawia nacisk na poprawność, niżeli na skuteczną komunikację. Uważa, że powinniśmy wyplenić z siebie lęk przed popełnianiem błędów, gdyż to naturalna kolej rzeczy, zwłaszcza w nauce języków. Autor przekonuje nas, że nie trzeba mieć talentów do nauki języka by się skutecznie uczyć, uświadamia, że warto przede wszystkim mówić. Nie czekać, aż się pozna kilkaset tysięcy słów. Nie jest to z pewnością książka, z którą w magiczny sposób przyswoimy język obcy, ale Grzesiak podrzuca nam sprawdzone zasady, słówka oraz całą masę motywacji i podbudowujących słów. (…)
Myślę, że książka ze względu na swoją tematykę jest wręcz obowiązkową pozycją, zwłaszcza dla nastolatków, gdyż nauka języków obcych jest najlepszą inwestycją w życiu młodego człowieka. (…)
                                                                                                                                                                                                                                              Karolina Suchcicka
Zapraszam wszystkie klasy do wspólnego czytania!
W ostatnim tygodniu roku szkolnego, w dn.22 - 25 czerwca, na jednej z lekcji języka polskiego uczniowie będą głośno czytali wybraną książkę. Proszę by na godzinie ustalonej przez klasy z polonistami każdy uczeń przeczytał fragment utworu literackiego. Może to być jeden tytuł (opowiadanie, fragment powieści) zaproponowany przez młodzież i wybrany do wspólnego czytania przez klasę lub lektura wypożyczona wcześniej z biblioteki. A może uczniowie zechcą podzielić się z kolegami z klasy swoimi fascynacjami literackimi i każdy przeczyta fragment ulubionego utworu.
Przewodniczących klas proszę o przekazanie informacji, (na adres: dorota.szydlowska@zsmonki.pl) jaką książkę klasa wybrała do wspólnego czytania i ile osób uczestniczyło w akcji.
Projekt promujący czytanie i literaturę realizowany jest w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Sprawozdanie znajdziecie w zakładce Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa.
                                                                                                                 Dorota Szydłowska

"Jak nie czytam, jak czytam"- akcja głośnego czytania w LO

Sprawozdanie z akcji głośnego czytania w Liceum Ogólnokształcącym im.C.K.Norwida w Mońkach. “Jak nie czytam, jak czytam".

 

Projekt promujący książkę, czytanie, zbiory biblioteki szkolnej, zrealizowany został w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Z powodu pandemii koronawirusa zaplanowaną wcześniej wspólną imprezę czytelniczą całej szkoły zrealizowano na lekcjach języka polskiego online.

 

Uczniowie klas I i II liceum, w dn.16.06-25.06, głośno czytali fragmenty wybranych dzieł literackich.

I A/C - satyry Ignacego Krasickiego (“Pijaństwo”, “Do króla”) - 14 uczniów, 16.06.

I B - Ewa Winnicka “Był sobie chłopczyk”, Mario Escobar “Dzieci żółtej gwiazdy”, Charlotte Link “Ostatni ślad” - 3 uczniów, 23.06

I p B - Cervantes “Don Kichote” - 16 uczniów, 19.06

I p A/D - Cervantes “Don Kichote” - 12 uczniów, 22.06

I p C - Mindy Meija “Ostatniaia rola Hattie”, Rachel E. Carter “Pierwszy rok. Czarny mag”, Dorota Schrammek “Stojąc pod tęczą”, Veronica Roth “Niezgodna”, Stephen King “Carrie”, Rachel Lippincott “Trzy kroki od siebie”, 8 uczniów, 19.06

II A/C - Władysław Reymont “Chłopi” - 11 uczniów, 19.06

II B - Rowling J.K., “Harry Potter. Przeklęte dziecko”,Terry Pratchett, Neil Gaiman “Dobry omen”, Marcel Moss“Nie odpisuj”, Jarosław Grzędowicz “Pan Lodowego Ogrodu”, Stephen King “Mroczna wieża I: Roland”, Dmitry Glukhovsky “Metro 2033”- 7 uczniów, 22.06

 

Łącznie w akcji uczestniczyło 75 osób.

 

Podstawowym założeniem projektu było rozwijanie kontaktu młodzieży z książką, kształcenie nawyku czytania, rozwijanie pasji czytelniczych, promowanie literatury.

 

Serdecznie dziękuję młodzieży i nauczycielom języka polskiego za zaangażowanie i wspaniały udział w akcji.

 

Dorota Szydłowska

Sprawozdanie z akcji Narodowego Czytania 2020

„Balladyna” Juliusza Słowackiego

Projekt promujący czytanie, znajomość literatury narodowej oraz zbiory biblioteki szkolnej.

Projekt zrealizowany został w Liceum Ogólnokształcącym im. C.K. Norwida w Mońkach w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Z powodu pandemii koronawirusa zaplanowaną wcześniej wspólną imprezę czytelniczą całej szkoły zrealizowano w kameralnych grupach, na różnych godzinach lekcyjnych, głównie języka polskiego.

Cele:

  • Promocja czytania
  • Promocja literatury narodowej i kształtowanie jej znajomości
  • Promocja zbiorów biblioteki szkolnej
  • Rozwijanie wśród uczniów umiejętności współpracy

 

Realizacja:

 

7 września uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. C.K. Norwida uczestniczyli w akcji Narodowe Czytanie „Balladyny”.

W kameralnych grupach klasowych, na tle specjalnie przygotowanej dekoracji, czytali, z podziałem na role wybraną scenę dramatu Juliusza Słowackiego. Głośne czytanie odbywało się przez cały dzień, na różnych godzinach lekcyjnych, głównie języka polskiego.

Licealiści poznali także historię i założenia Narodowego Czytania.

 

Zaplanowane cele zostały zrealizowane.

 

Serdecznie dziękuję młodzieży za zaangażowanie i udział w akcji.

 

Dorota Szydłowska

Czytajmy!

Poznajcie kilka ważnych powodów,

dla których warto czytać.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 grudnia
Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka

Sprawozdanie z projektu

„Październik miesiąc Norwidowskim w naszej szkole”

 

Projekt promujący patrona szkoły – Cypriana Kamila Norwida, jego twórczość, czytanie poezji, zbiory biblioteki szkolnej, realizowany w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

 

  1. Cele:
  • promocja tekstów poetyckich,
  • kształcenie u uczniów nawyku czytania poezji,
  • promocja twórczości patrona naszej szkoły i kształtowanie jej znajomości,
  • promocja zbiorów biblioteki szkolnej,
  • rozwój kultury słowa, umiejętności językowych.
  • kształtowanie tradycji szkoły

 

Zaplanowane cele zostały zrealizowane.

 

  1. Etapy realizacji:
  1. przygotowano i rozpowszechniono materiały informacyjne : plakaty na terenie szkoły, informacje na stronie internetowej i szkolnym Facebooku, informacje przekazywane uczniom przez nauczycieli polonistów i wychowawców (20.09-30.09.2020),
  2. umieszczono w holu przy wejściu do szkoły stałą ekspozycęi – fototapetę z portretem patrona i cytatem z jego wiersza,
  3. przygotowano na terenie szkoły wystawę prezentującą twórczość Norwida (30.09): utwory poetyckie, jego dzieła plastyczne, najbardziej znane cytaty; ciekawostki o artyście, opinie mu współczesnych, portrety (na szkolnych korytarzach). Wystawa prezentowana i oglądana była przez cały październik.
  4. zorganizowano Norwidalia:

- przeprowadzono konkurs wiedzy o Norwidzie (05.10.2020) i opublikowano

na stronie internetowej informacje o wynikach (06.10.2020)

- rozstrzygnięto konkurs na najciekawszą prezentacje multimedialną poświęconą

Norwidowi (20.10.2020), prezentacje konkursowe wyświetlane były

w październiku na szkolnym korytarzu, opublikowano na stronie internetowej

szkoły podsumowanie konkursu. (23.10.2020)

– uczniowie przebrali się w stylu romantycznym, klasy pierwsze prezentowały

swoje profile podczas imprezy na sali gimnastycznej (06.10.2020),

opublikowano informacje na stronie internetowej szkoły (07.10.2020)

 

Zaplanowane działania zostały zrealizowane

 

III. Osiągnięte efekty:

        • uczniowie poznali twórczość patrona szkoły,
        • młodzież korzystała ze zbiorów biblioteki szkolnej,
  • uczniowie przygotowując prezentacje multimedialne włączyli się w promocję twórczości poety,
  • młodzi ludzie uczestnicząc w wystawie oraz konkursie poświęconym patronowi poznali twórczość Norwida zarówno poetycką, jak i plastyczną, jego biografię, opinie mu współczesnych.

Dorota Szydłowska

Sprawozdanie z realizacji projektu 10 grudnia – Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka

 

Projekt zaplanowany we wniosku NPRCz jako Maraton Pisania Listów organizowany przez szkolną bibliotekę z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka. Z powodu pandemii koronawirusa i nauczania zdalnego formę realizacji dostosowano do możliwości edukacji zdalnej. Projekt upowszechniał wiedzę o prawach człowieka i Maratonie Pisania Listów, promował zbiory biblioteki dotyczące tematyki społecznej. Zajęcia projektowe dla każdej klasy liceum bazowały na materiałach przygotowanych przez bibliotekę i opublikowanych na stronie internetowej szkoły, a także przekazanych wychowawcom.

 

  1. Cele edukacyjne:
  1. promocja biblioteki jako centrum dydaktycznego szkoły,
  2. kształcenie u uczniów nawyku szukania wsparcia w bibliotece,
  3. upowszechnienie wiedzy dotyczącej problematyki społecznej,
  4. promocja zbiorów biblioteki szkolnej (literatury, muzyki, sztuk plastycznych) podejmujących tematykę społeczną, także przy wykorzystaniu TIK
  5. rozwój postaw obywatelskich uczniów,
  6. kształtowanie tradycji szkoły.

 

2. Cele praktyczne:

  1. poprawa znajomości literatury, muzyki i dzieł plastycznych poruszających tematykę społeczną,
  2. szukanie wsparcia w bibliotece przy realizacji inicjatyw charytatywnych,
  3. wykorzystanie umiejętności TIK do promocji literatury, sztuki, muzyki
  4. rozwój umiejętności planowania, współpracy w grupie, współdziałania, realizacji zaplanowanych działań,
  5. współpraca uczniów i nauczycieli dla osiągnięcia zaplanowanych celów.

 

3. Działania:

a. zaplanowanie w liceum projektu „10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka”, dostosowanie założeń projektowych z wniosku NPRCz do możliwości edukacji zdalnej, przygotowanie przez bibliotekę publikacji (16 –27.11.2020),

  1. określenie terminu realizacji projektu: (1-14.12.2020),

- publikacja materiałów opracowanych przez bibliotekę (30.11.2020),

- przekazanie informacji wychowawcom klas (30.11.2020).

  1. realizacja projektu na godzinach wychowawczych, wg materiałów opracowanych przez bibliotekę i opublikowanych na internetowej stronie szkoły (01.12-14.12.2020),
  2. przygotowanie sprawozdania z projektu, publikacja (15-16.12.2020)

 

Zaplanowane cele zostały osiągnięte, działania zrealizowane.

 

4. Efekty:

a. uczniowie poznali dzieła literackie, plastyczne, muzyczne poruszające tematykę

społeczną.

b. młodzież wykorzystała zbiory/ materiały opracowane przez bibliotekę szkolną,

c. uczniowie będą dysponują szerszą wiedzą z zakresu tematyki społecznej,

d. uczniowie wykorzystali techniki komunikacyjne i multimedia do realizacji zadań,

e. młodzi ludzie włączyli się w działania prospołeczne.

 

Dorota Szydłowska